این مطلب چکیده تحقیق چندین هفته ای ما راجب بایدها و نباید های یک رزومه زبان انگلیسی در کشورهای مختلف (مطابق آخرین تغییرات تا ابتدای سال ۲۰۲۰) می باشد. روشهای مختلفی راجب رزومه نویسی خوانده اید ولی در این مطلب ۱۴ موضوعی که حتما باید در رزومه انگلیسی تان برای دانشگاه، موسسه، شرکت و … در خارج از کشور ارسال می کنید را یاد می گیرید.
شما باید همه چیز را درمورد حرفه خود مشخص کنید. توجه کنید که رزومه شما نباید بیش از دو صفحه باشد. شاید دلیل نگرانی تازه فارغ التحصیلان و یا کسانیکه پس از سالها کار و فعالیت قصد دارند زمینه شغلی خود را تغییر دهند این باشد که نمیدانند چه مواردی را در رزومه خود بگنجانند و چه مواردی را حذف کنند. در یک مقاله نمیتوان به تمام مواردی که باید در یک رزومه گنجانده شود پرداخت. این فهرست خلاصهای از موارد مهم را به شما ارائه خواهد کرد.
۱- مراقب طول رزومه خود باشید
اگر به تازگی فارع التحصیل شدهاید و یا سابقه کاری زیر ۱۰ سال دارید رزومه خود را در یک صفحه خلاصه کنید. اگر چندین بار شغل خود را تغییر دادهاید یا شغل شما نیاز به مهارتهای زیادی دارد، ممکن است رزومه شما در دو صفحه جای بگیرد.
۲- به ساختار یا فرم رزومه توجه کنید
آیا میدانستید که همیشه لازم نیست سابقه شغلی خود را به ترتیب زمانی گزارش دهید؟ به غیر از رزومههای ترتیبی دو نوع رزومه دیگر نیز وجود دارند: ترکیبی و مهارت محور که البته هر یک مزایا و معایب خاص خود را دارند.
رزومههای مهارت محور در اکثر موارد، به کسانیکه قصد تغییر شغل دارند و یا دارای سوابق شغلی زیادی هستند توصیه میشوند. درحالیکه رزومههای ترکیبی، به مدیران ارشد و مدیرانی که تاریخچه شغلی طولانی و یا دستاوردهای متفاوتی دارند که لازم است در کنار یکدیگر دستهبندی شوند، توصیه میشوند. اگر با فرمت رزومه ها آشنایی ندارید این مطلب را بخوانید!
۳- فونت و اندازه رزومه را با دقت انتخاب کنید
برای نگارش رزومه به هیچ وجه از فونت ۹ استفاده نکنید زیرا بسیار ریز است. به علاوه از فونتهای فانتزی که مخصوص کارتهای عروسی هستند خودداری کنید. برای رزومه فونتهای استاندارد و قابل خواندن مناسب هستند. برای کاغذ A4 از فونت ۱۲ و برای A3 از فونت ۱۴ استفاده کنید. معمولا اندازه یک رزومه را در حد کاغذ A4 (حدود ۲۱ در ۲۹ سانت) می گیرند.
۴- طراحی و رنگ رزومه
لیندا آلن، سردبیر تیم Ms.CareerGirl (تیمی که به زنان جوان کمک میکند حرفه مورد علاقه خود را پیدا کنند)، استفاده از کاغذهای رنگی را توصیه نمیکند. او میگوید: “با اینکار احتمالا رنگی را انتخاب خواهید کرد که استخدام کننده را اذیت میکند.”
اگر واقعا میخواهید از رنگهای مختلف استفاده کنید، بهتر است به جای کل رزومه تنها تیترها و عنوانها را رنگی کنید. اگر میخواهید مطمئن شوید که کارفرما با رنگ انتخابی شما مشکلی ندارد میتوانید از رنگ برند تجاری آنها استفاده کنید. توصیه چندین موسسه معروف در این زمینه استفاده از رنگ سفید ساده برای پس زمینه و رنگ قهوه ای تیره یا مشکی بولد برای تیترها و رنگ خاکستری پررنگ مایل به مشکی برای متن است.
۵- حاشیه و فاصله گذاری
برای اینکه رزومه خود را در یک صفحه جای دهید سعی نکنید از حاشیههای بسیار نازک استفاده کنید. خواندن این رزومهها معمولا دشوار است. نرم افزارهای بررسی رزومهها گاهی اوقات در پردازش اطلاعات این نوع رزومهها دچار مشکل می شوند.
مقالات اغلب به قوانین مربوط به حاشیه و فاصله گذاری نمیپردازند، اما به عقیده من نباید آن را نادیده گرفت. هر قسمت باید طوری نوشته شود که قابل خواندن باشد و خواننده متوجه شود که متن کجا شروع شده و کجا به پایان رسیده، استفاده از بولتها، ستونها و موارد مشابه در واقع به استخدام کننده کمک میکند راحت تر رزومه را مطالعه کند. پاراگراف ها و جملات را کوتاه بنویسید.
۶- طرح رزومه خود را بررسی کنید
از رزومه زمان تحصیل خود استفاده نکنید، زیرا قابل آن احتمالا برای تجربه کاری مناسب نخواهد بود. در اکثر موارد تحصیلات به اندازه تجربه شغلی اهمیت ندارد به همین دلیل در قسمت پایانی رزومه قرار میگیرد. اولویت بندی مطالب در رزومه به شرح زیر است:
- نام و اطلاعات تماس name and contact details
- خلاصه رزومه یا نکات مهم resume summary or highlights
- تجربه کاری work experience
- مهارتها skills
- تحصیلات و دورههای حرفه ای education and training
۷- نشانی اینترنتی (یوآرال)
در سال ۲۰۱۹ هستیم و تقریبا اکثر افراد وب سایت یا پروفایل شخصی خود را دارند. لینک وب سایت یا پروفایلهای آنلاین خود را در رزومه قرار دهید.
آیا صفحههای فیس بوک و توییتر نیز باید ر رزومه قرار داده شوند؟ خیر این موارد شخصی هستند و لازم نیست در رزومه کاری گنجانده شوند. اگر بلد نیستید سایت بسازید این مطلب را بخوانید!
۸- یک توصیف خلاصه برای رزومه خود بنویسید
لازم نیست رزومه شما موضوع داشته باشد، سعی کنید یک توصیف خلاصه از رزومه خود تهیه کنید؛ که متشکل از پنج تا شش دستاورد قابل توجه شماست، دقت داشته باشید که این موارد باید با تجربیات و مهارتهای لازم در شغل مورد نظر مطابقت داشته باشند، سعی کنید شغل و تخصص خود را در یک جمله خلاصه کنید.
حتما بخوانید: این نکات را بکار ببرید تا رزومه تان در بین سایر رزومه ها بدرخشد!
۹- تحصیلات و دورههای حرفهای که گذراندهاید
نوشتن درباره این موضوع تا زمانی که شما چندین مدرک دانشگاهی و دوره حرفهای نداشته باشید دشوار به نظر نمی رسد. دستورالعملهای زیررا در نظر بگیرید:
- نام مدارک یا گواهینامهها، به علاوهی نام موسسه و دانشگاهی که آنها را صادر کرده را لیست کنید. degree or certification
- اگر چندین مدرک مختلف دارید، از بالاترین سطح شروع کنید. highest educational attainment first
- اگرچندین مدرک کارشناسی دارید آنها را به ترتیب زمانی لیست کنید؛ و اگر به شغل مورد نظر مرتبط نیستند آنها را حذف کنید. Multiple post-baccalaureate degrees
- اگر حداقل پنج سال سابقه کاری داشته باشید، میتوانید تاریخ فارغ التحصیلی، معدل و سایر دورههایی که گذراندهاید را حذف کنید. graduation date, GPA, and other coursework
- برای گواهینامهها، نام گواهینامه، مکان و زمان دریافت و نام موسسه را عنوان کنید. certifications and licenses
۱۰- تجربه شغلی
بخش تجربه شغلی مهمترین بخش یک رزومه است، اما اکثر افراد زمان زیادی را به نوشتن آن اختصاص نمی دهند. با استفاده از راهکارهای زیر میتوانید شانس خود را برای استخدام افزایش دهید:
- به جای پرداختن به مسئولیتها یا وظایف خود روی دست آوردهای خود تمرکز کنید.
- جملات نامفهوم را با ارائه آمار و ارقام قابل درک کنید.
- با اضافه کردن جزئییات مربوط به مشتریان و پروژهها تصویر واضحی از دستاوردهای خود ارائه کنید.
دقت داشته باشید که لازم نیست هر کاری که تا به حال انجام دادهاید راعنوان کنید. برای مثال اگر کارهایی که ۱۰ یا ۱۵ سال پیش انجام دادهاید به شغل مورد نظر ارتباط دارند، میتوانید به آنها اشاره کنید اما لازم نیست جزئیاتی درباره تاریخ استخدام آنها ارائه کنید. علاوه بر موارد فوق سابقه کاری، ترفیع شغلی، مهارتهایی که برای شغل مورد نظر کسب کرده اید و قالب رزومهای که انتخاب کردهاید نیز اهمیت دارند.
۱۱- مهارتهای سخت افزاری و نرم افزاری
مهارت تحقیق آنلاین و کار کردن با نرم افزار ورد از الزامات استخدام در ۱۰ سال اخیر هستند و هیچ استخدام کنندهای را تحت تاثیر قرار نخواهند داد. پروفایلها و رزومه افراد دیگر با عنوان شغلی مشابه را بررسی کنید تا متوجه شوید چه مهارهایی برای حرفه مورد نظر شما لازم هستند.
مهارتهای نرم افزاری، مهارتهای مربوط به شغل و مهارتهایی که برای شغل شما امتیاز محسوب میشوند را لیست کنید.
۱۲- استفاده از کلمات قدرتمند
از کلمات کلیشهای مانند “مدیریت “، “مسئول ” و یا “رهبری ” اجتناب کنید. از کلماتی استفاده کنید که شما را از سایر درخواست کنندهها متمایز میکنند.
به مثالهای زیر توجه کنید:
- “Improved process for resolving customer complaints to shorten resolution time by 2 days.”
- “Streamlined process for resolving customer complaints to shorten resolution time by 2 days.”
“Improved” کلمه رایج و مبهمی است، در حالی که ” Streamlined ” اغلب مورد استفاده قرار نمیگیرد و برای توصیف موفقیت در کوتاه کردن زمان رسیدگی به شکایات مشتریان مناسبتر است. در این PDF می توانید ۱۱۷ کلمه قدرتمند و بسیار موثر در نگارش رزومه انگلیسی را دانلود کنید!
۱۳- استفاده از کلمات کلیدی
کلمات قدرتمند تاثیر بیشتری بر استخدام کننده خواهند گذاشت؛ اما باید توجه داشته باشید که با آنچه استخدام کننده جستجو میکند مرتبط باشند. بهترین راه استفاده از کلمات کلیدی است.
کلمات کلیدی شامل مهارتها، تجربه کاری، تحصیلات و دورههای آموزشی مرتبط با عنوان شغلی هستند. کارفرمایان از این کلمات به عنوان فیلتر در بررسی متقاضیان استفاده میکنند.
ممکن است بپرسید کجا باید از این کلمات کلیدی استفاده کنید؟ همه کجا. تا جایی که میتوانید از این واژهها یا مترادفهای آنها استفاده کنید. به عنوان مثال، به جای استفاده مداوم از ” social media management “، میتوانید از شکل اختصاری آن “SMM” و یا ” social media management ” یا ” Facebook Marketing ” کمک بگیرید.
حتما بخوانید: ۱۹ سوال معمول در مصاحبه های خارج از کشور +بهترین پاسخها
در اکثر موارد، کلمات کلیدی همان مهارتها یا عناوین شغلی هستند، اما آنها همچنین میتوانند شامل گواهینامهها (CPA)، مدارک دانشگاهی (MBA، PHD) یا حتی اصطلاحات صنعتی (ادغام و مالکیت) نیز باشند. تنها راه پیدا کردن کلمات کلیدی مراجعه به آگهی استخدام است.
۱۴- از عبارات منسوخ استفاده نکنید
در سال ۲۰۱۹ هستیم و دیگر هیچ کارگذاری از شما توقع ندارد در قسمت بالای رزومه خود واژه رزومه را تایپ کنید و یا در انتها بنویسید منابع موجود هستند زیرا هر دوی اینها از بدیهیات هستند. همچنین عبارتهایی مانند «Duties included» یا «Responsibilities» که معمولا درباره سوابق شغلی اطلاعات میدهند، باید حذف شوند.
نوشته چه مواردی در یک رزومه انگلیسی حتما باید وجود داشته باشند؟ اولین بار در وبسایت تخصصی آموزش زبان خارجی. پدیدار شد.